Kilderegistrering

Oppstart kilderegistrering i Gausdal Historielag

Helt siden historielagene i Østre og Vestre Gausdal ble etablert i 1929, har avskrift av kilder vært sett på som en viktig oppgave. Som med all annen aktivitet i laget, har kilderegistreringen gått i bølgedaler. Arbeidet har også forandret seg fra slektsforskeren OT Forseths håndskrevne avskrifter og notater til registrering i søkbare databaser i dag. Historielaget har samlet noe av OT Forseths avskrfter på en CD, som kan kjøpes her.

Gausdal Historielag var en av pionerene i Oppland når det gjelder registrering av kirkebøker. Allerede i 1986 startet historielaget med å utvikle en registreringsapplikasjon for kirkebøker. Historielaget var gjennom samarbeidsrådet for historielagene i Oppland initiativtaker til å utarbeide en standard for kirkebokregistrering. Etter hvert så Standard 4G dagens lys, en standard som visstnok til slutt ble brukt både i inn og utland. Standard 4G er den standarden kilderegistreringsgruppa i historielaget bruker den dag i dag. I 1990/91 begynte historielaget arbeidet med å registrere kirkebøker, delvis ved hjelp av prosjektet "Arbeid for trygd". Etter at 12 protokoller var helt eller delvis registrert, stoppet etterhvert arbeidet opp. En liten innsats med å korrekturlese kirkebøkene på slutten av 1990-årene ble også kortvarig.

Kilderegistrering i dag

I 2006 startet en gruppe opp igjen med å korrekturlese kirkebøker. Etter hvert ble det også satt i gang nyregistrering av kirkebøker som i første omgang ikke var påbegynt. Det er også gjort avskrift av noen tingbøker og andre kilder. Kirkebøkene blir sendt inn til digitalarkivet, der de kan finnes søkbare (se linker på siden om status kirkebøker). Om noen skulle ha interesse av kirkebøkene i papirformat, kan historielaget trykke hefter. De kan bestilles her. Tingbøker og andre kilder er ikke skrevet av i stort nok omfang til å gis ut foreløpig, men det jobbes med ideer om å gjøre det som er skrevet av mer tilgjengelig.

Gruppa som startet opp i 2006 er delvis i gang.

Linker