Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Ulsrud

Gruppeleder

Birgit Kraabøl

Tlf: 976 82 795

E-post: bkraabol@online.no

Linker:

Tun og bygninger

Hans Aanrud

Kart - 1881

Kulturarven Ulsrud.

I 2001 testamenterte Asbjørn Ulsrud (1920 - 2001) sin fedrearv til Gausdal Historielag. Historielaget fikk i oppdrag å bevare garden Ulsrud som gardsmuseum til glede for bygda og alle som kommer til gards.

Ulsrud i dag

På grunn av rettsak om testamentets gyldighet, gikk det to år før historielaget kunne starte restaurering. Alle husene på gården og setra har nå fått en eller annen form for restaurering og vedlikehold. Låven ble omgjort til amfi med tilliggende foajè og galleri. Arbeidet er for det meste gjort på dugnad.

Slik framstår nå Ulsrud som ei kulturperle. Hver sommer arrangeres Ulsrudsøndager. Besøkende får omvisning i tun og hus. Ellers byr vi på kulturarrangementer som konserter, teater, utstillinger og kåserier. Utenom dette, holdes det åpent for besøkende etter avtale.

Ulsrudgruppa har ansvaret for arrangementer, museumsdrift og vedlikehold/restaurering av Ulsrud. Mye er gjort de snart 20 årene som har gått siden Ulsrud ble gitt til historielaget. Mye arbeid gjenstår for å sikre at Ulsrud i årene som kommer fortsatt kan fungere som en viktig formidler av bygdas historie.  Er du interessert i å være med på dette arbeidet så kan du ta kontakt med Ulsrudgruppa.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn