Bildegalleri Fotoinnsamling

Bilder og fotografier er en viktig del av bygdas historie.  Mange steder ligger det gamle fotogartikler/P8090037.JPGrafier av personer eller steder som nå er borte, uten navn. Et bilde av en nå forlengst død person uten navn på vedkommende er dessverre ikke av den største verdi. Men det kan være at noen andre har samme bildet, at det på det bildet er notert et navn! Delvis av den grunn har Gausdal Historielag i mange år sett på det å samle inn bygdas bilder som et viktig arbeid.

Gausdal Historielags bildesamling har vel sin opprinnelse i til dels en manns store arbeid. I 1964 kom sogneprest Eivind Larsen til Østre Gausdal. Han var sogneprest i Østre Gausdal fram til 1976 og var særlig husket for sine mange hjemmebesøk. Han reiste rundt i hele bygda på besøk og samlet da inn nærmere ?? bilder. Bildesamlingen som henger i Østre Gausdal Prestegård er hans verk.

I begynnelsen ble bildene registrert av Maihaugen, men etter hvert har historielaget tatt over arbeidet selv. Takket artikler/bilde.JPGvære Tor Korsvold som mangeårig fotoansvarlig så kan historielaget hvert år registrere nye bilder inn i samlingen. Samlingen teller nå nærmere ?? bilder. Bildene kan bli brukt av historielaget på forskjellige måter (bøker, nett, utstillinger osv) men også andre organisasjoner og privatpersoner kan nytte seg av samlingen. Hvis noen ønsker å se eller benytte seg av samlingen så er slekt og fotomøtene første mandag i hver måned en fin anledning. Det er også lagt ut en liten smakebit på samlingen her: Bildegalleri. Ellers er det selvsagt bare å ta kontakt med våre kontaktpersoner.

Historielaget er alltid ute etter å innlemme flere fotografier/bilder i samlingen. I utgangspunktet er alt av interesse, både kjente og ukjente motiv. For som sagt, kanskje er det noen som har det samme bildet eller et lignende bilde der motivet er navngitt. Hvis noen har bilder som de tror kan være av interesse så håper vi dere tar kontakt. Bilder kan også sendes inn til oss her: Fotoinnsamling