Ny leder etter årsmøtet i Gausdal Historielag

24. april 2011

Årsmeldingen viste at det i 2010 hadde vært et aktivt år og regnskapet viste et pent overskudd på kr. 42.000. Leder Birgit Kraabøl hadde frasagt seg gjenvalg, men valgkomiteen hadde til tross for iherdig innsats, ingen kandidat til ledervervet i sin innstilling. Ola Fyksen ble etter benkeforslag og uten betenkningstid, applaudert inn som ny leder.

Styret hadde hatt 8 styremøter og behandlet 46 saker siste året. Laget hadde ved årets slutt 380 medlemmer. De tradisjonelle slekts- og fotomøtene har også siste året vært godt besøkt. Arkivet i Gausdal Historielag får stadig tilsig av verdifullt arkivmateriale. Det er i år 10 siden historielaget overtok Ulsrud. Etter mye arbeid og dugnadsinnsats har de fleste husene i museet nå gjennomgått vedlikehold og restaurering. Det betyr imidlertid ikke at aktiviteten trappes ned. Av kulturaktiviteter kan nevnes: Feiring av Asbjørn Ulsruds 90-års dag st.Hans-kvelden med ca 100 frammøtte, "Minnes-Du"-kveld i Svatsum der Trond Klaape-Aasdal snakket om Olav Aukrusts og Bjørn Kleivens diktning. Ellers har historielaget hatt stand på Gausdalsdagen og vært medarrangør av Kittilbudagen. Boknemnda og Ivar B. Blekastad har ferdigstil 2 temahefter og kilde-gruppa har så langt, ferdigstilt 8 kirkebøker for salg. Arbeidet med Gausdalsminner foregår kontinuerlig. Historielaget har fått to boksamlinger. Den ene etter folkehøgskulemannen Ivar Blekastad og den andre etter Tormod Røine. Nevnte boksamlinger og andre bøker er registrert i løpet av vinteren.