Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Jarle Bye tildelt Kulturprisen 2010 på historielagets årsmøte

27. mars 2010

Jarle Bye tildelt Kulturprisen 2010 på historielagets årsmøte

Årsmøtet i Gausdal Historielag ble avholdt i Østre Gausdal Prestegard søndag 7. mars. Foruten vanlige årsmøtesaker og valg fikk de som møtte opp ta del i hyllesten av Jarle Bye da han ble tildelt Gausdal Kommunes kulturpris for 2010

Årsmøtet ble innledet med ett minutts stillhet til minne om Even Rudstuen som brått ble revet bort en uke før årsmøte. Leder Birgit Kraabøl loset 50 fremmøtte gjennom historielagets årsmøte. Det har vært avholdt 8 styremøter, 59 saker var behandlet og laget har 430 medlemmer. Laget har stått for flere bokutgivelser det siste året. Bokserien Gausdalsminner kom med sitt 13. bind og Arne Halvorsen hadde skrevet boken om ”Gausdøler i den Amerikanske borgerkrigen”. Laget har også gitt ut flere kirkebøker for Gausdal i løpet av høsten og flere står for tur. Kasserer Morten Kleiven leste opp regnskapet som viste et godt overskudd. Årsmelding og regnskap ble enstemmig godkjent. Birgit Kraabøl ble gjenvalgt som leder for ett år. Eva Aamodt ble også gjenvalgt mens Kari Avlund hadde frasagt seg gjenvalg og Svein Fyksen ble valgt inn i styret i hennes sted. De resterende i styret er Morten Kleiven, Ingvar Kalrud, Tor Kristian Nordvang og Ivar Wold. Håkon Kråbøl ble valgt som ny vararepresentant til styret. Øvrige vararepresentanter er Alf Sanden, Marit Hjelmstad og Sofie Ågot Aulstad. Ellers ble det bl.a. gjort vedtak om at historielaget overtar Gausdal Skolemuseum og driver dette som en underguppe på linje med Ulsrud Gardsmuseum. Gausdal Historielags årsmøte hadde også fått æren av å få være arena for årets Kulturprisutdeling. Kulturprisen som deles ut av Gausdal Kommune, gikk i år til Jarle Bye for hans utrettelige innsats med å dokumentere bygdas skog- og fjellkultur. Ikke mindre enn 5 praktbøker om emnet er signert av hans hånd. Et betydelig og nitidig arbeid er lagt ned gjennom mange år. ”Gausdal er heldige som har to historielag”, sa leder i historielaget, Birgit Kraabøl ” – Jarle Bye er et historielag i seg selv!” Bye fikk stående applaus av historielagets årsmøte etter at ordfører Mona Nicolaisen hadde overrakt kulturprisen, som besto av et glassmaleri av Sigrid Blekastad, blomster og pengegave. Etter traktering og utlodning ble det vist et videoopptak fra 1995 med Torleif Forseth og Egil Lund som fortalte om sine befatninger med krigens mange tragiske og vanskelige hendelser, men også om lune og humoristiske episoder.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn