Gausdal Historielag - årsmøte for 2015

15. mars 2016

2016 Styret

Det nye styret i Gausdal Historielag etter årsmøtet i Østre Gausdal Prestegård 13.mars. Fv: Sofie Ågot Aulstad, Ola Fyksen, Liv Bruvang, Arne Halvorsen, Kari Batt Rawden, Svein Fyksen. Ivar Wold var ikke til stede. Ola Fyksen ble gjenvalgt som leder for 1 år. Varamedlemmer til styret ble Andreas Holen, Håkon Kråbøl og Olav Bergum. Valkomite Lise Thingvald, Johs Norgården og Astrid Hagen. 42 personer deltok på årsmøtet. 305 medlemmer har betalt kontingenten i 2015.

" Vårherre i Gausdal den gang jeg var prest der".

Årsmøteforedraget ble holdt av æresmedlem og tidligere sogneprest i Østre Gausdal og Follebu Arne Sand (fra 1976-91) .  Ola Fjeldet bidrog med et par sanger som passet til  temaet til Arne Sand.

Arne Sand har alltid arbeidet for en åpen og inkluderende kirke. I fordraget reflekterte han over at kirken fra i år er løsrevet fra staten,  staten blir ikke lenger arbeidgiver til annsatte i kirken. Håpet er at den åpne og inkluderende kirken får gode vilkår med den nye ordningen.

I fordraget  fortalte  han om sitt møte med gausdølene, skikker og gudstroen. Møter  som har vært med å forme hans innstillig til folk og tro. Å "synge ut" folk som døde, var ukjent for han, men ble et av de første oppdragene. Familie og naboer deltok, kisten var plassert i en stue, med åpent lokk slik at folk kunne ta avskjed. På veg til bårehuset ved kirken stoppet folk og biler, for å vise aktelse.

Han kunne også fortelle om gripende møter med folk som nærmet seg slutten, som ville skrifte og motta nattverd. Folk som ikke nødvendigvis hadde flagget sin tro.

I Kirken vår nr 1, 2010, www.skjedsmo.kirken.no er det skrevet om Arne Sand da han gikk av med pensjon. Her går fram at han har samarbeidet med sin etterfølger som prest i Gausdal, Ole Jakob Flæten, og fått i gang Bymisjonen.